image

خشیت الهی

پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ 0 0 کلام حق پیام

بسم الله الرحمن الرحیم

به ملاقات یکی از مجروحان جنگی رفتم که ترکش به دستش اصابت کرده بود و می خواستند دستش را قطع کنند. از من پرسید: وقتی دست راستم قطع شد، باز به خاطر گناهانی که با دست چپم انجام داده ام کیفر خواهم شد و دست چپم علیه من در قیامت شهادت خواهد داد و یا اینکه خداوند مرا خواهد بخشید؟ با خود گفتم: به راستی خداوند چه اولیائی دارد؟

منبع: کتاب خاطرات (2)/از زبان حجت الاسلام قرائتی. ص22
تدوین: سید جواد بهشتی

image

تلاش

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ 0 0 کلام حق پیام

بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن کریم: «و اینکه برای انسان، جز حاصل تلاش او نیست، و نتیجۀ کوشش او به زودی دیده خواهد شد». «و کسانی که در راه ما کوشیده اند، به یقین، راههای خود را بر آنان می نماییم».
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: «آن که پیوسته، کوبۀ در رابزند، داخل می شود». امام علی علیه السلام: «آن که نهایت کوشش خود را به کار گیرد، به نهایت خواسته هایش می رسد». «تن دادن به سستی و بیکاری، چه دور است از دستیابی به خوشبختی!». «هرگاه از سختی کاری ترسیدی، استوار باش تا در برابرت خوار گردد و با حواداث روزگار، نیرنگ کن تا بر تو آسان شوند». «اگر از کاری هراس داری، خود را در آن بینداز؛ چرا که دلهره و هراس از خود خطر، دشوارتر است».

منبع: کتاب حکمت نامۀ جوان/عوامل شکوفایی جوان/خودباوری. ص89
نویسنده: محمد محمدی ری شهری

image

تسلیم و تعبد(1)

سه شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ 0 0 کلام حق پیام

بسم الله الرحمن الرحیم

تعبد در احکام، بدین معناست که احکام را با قطع نظر از فلسفه و حکمت آن ها تنها از باب تسلیم و انقیاد همانگونه که خداوند دستور داده است، به جای آوریم. بی گمان، تعبد در احکام، شیوۀ منطقی و معقول است؛ زیرا کسی که معتقد است احکام، از دانش بی پایان خداوند سرچشمه گرفته و بر اساس حکمت و مصلحت و رحمت خداوند برای انسان مقرر شده است و پیامبران نیز در رساندن احکام الهی به انسان ها هرگز دچار لغزش نمی شوند، در برابر احکام، تعبد و انقیاد محض نشان خواهد داد و نیازی نمی بیند که به جستجوی فلسفه احکام برآید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «بندگان خدا، شما همچون بیماران هستید و خداوند، پروردگار جهانیان، مانند طبیب است. پس صلاح بیمار، توجه به دانش و تخصص طبیب است، نه آنچه خود میل دارد. پس تسلیم امر خداوند شوید تا از رستگاران باشید».

منبع: کتاب نگاهی به فلسفه احکام/ابعا فلسفه احکام. ص27
نویسنده: محمود اکبری

image

مراحل تهاجم فرهنگی

پنجشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۹ 0 0 کلام حق پیام

بسم الله الرحمن الرحیم

تهاجم فرهنگی از حیث هدف داری سه مرحله است: 1. تحمیل فرهنگی. 2. تخریب فرهنگی. 3. تسلیم فرهنگی؛ نزاع‌های فرهنگی در هر مرحله‌ای که باشد دارای چند ویژگی بسیار مهم است: 1. دراز مدت است، 2. بنیادی و ریشه ای است، 3. نامحسوس و نامرئی است، 4. آرام و بی سر و صداست، 5. غیرمستقیم و غیر محرک است، 6. سازمان یافته است، 7. هدفش تسخیر باورها و اذهان مردم است نه سرزمین. استعمارگران وقتی تصمیم می گیرند روح مذهب، اخلاق، شهامت، شجاعت و مردانگی را در ملتی از بین ببرند، وسایل عیاشی و شهوت‌رانی را ترویج می‌دهند.

منبع: کتاب نکته های ناب تربیتی-اخلاقی. ص44
نویسنده: محمود اکبری

image

آیا لقای خدا در قیامت، به معنای دیدن خداوند است؟

یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ 0 0 کلام حق پیام

بسم الله الرحمن الرحیم

پاسخ: خیر؛ لقاء به معنی دیدن نیست، بلکه به معنی حضور است. چنانکه اگر شخص نابینا به حضور کسی برود، می گوید با او ملاقات کردم، گرچه او را ندیده است.

منبع: کتاب تمثیلات تفسیر نور. ص16
گردآورنده: سید رضا موسی کاظمی